עמודי חסימה לרחבות כיבוי אש

ישנו מגוון של עמודי חסימה לרחבות כיבוי אש אותם נסקור בהמשך. תפקידם של עמודי חסימה הוא, מצד אחד, למנוע כניסה וחניית רכבים מזדמנים ברחבת הכיבוי, ומאידך, לאפשר כניסה וחנייה לכבאיות בעת הצורך.

סוגי עמודי חסימה

מדוע צריך עמודי חסימה לרחבות כיבוי אש?

במבנים ציבוריים ובמבנים רבי קומות, על מנת לקבל אישור לאכלוס המבנה (טופס 4) יש לקבל גם אישור מראשות כיבוי האש המקומית. מערך הכבאות וההצלה של ישראל קובע בעזרת חוקי התכנון והבניה המקומיים בכל רשות את הסדרי הבטיחות הנדרשים בבניינים שכאלו. תנאי לקבלת אישור שכזה, הוא הקצאת רחבת כיבוי אש. שטח בגודל נתון שיהיה פנוי וזמין לכניסה של כבאיות ורכבי הצלה במקרה חירום. כדי למנוע חניה של רכבים מזדמנים ברחבת כיבוי האש, יש להציב עמודי חסימה לרחבות כיבוי אש שלא יאפשרו חניה של רכבים ברחבה הנ”ל.

עמודי חסימה לרחבות כיבוי אש

בערים רבות בסמוך למבני ציבור או בניינים רבי קומות, ישנה מצוקת חניה לא קטנה. רבים המקרים בהם כמות האנשים המבקשים להיכנס אל הבניין ולהחנות את רכבם קרוב אליו, לרוב, עולה על כמות החניה המצויה באזור. בשעות העומס עולה המצוקה עוד יותר. אם כך הדבר, כיצד ניתן להבטיח שרחבות הכיבוי יישארו תמיד פנויות ולא יקרצו כמקום חניה פנוי וצמוד אל הבניין המבוקש? עמודי חסימה לרחבות כיבוי אש הם התשובה לכך.

נגן וידאו אודות דריסת עמוד חסימה מדגם ירון

ASPROD מציעה מספר פתרונות לחסימת רחבות כיבוי אש:

עמודים גמישים
עמודים גמישים הם הפתרון הבסיסי ביותר לחסימת רחבות כיבוי אש. הצבת עמודים גמישים סביב רחבת כיבוי אש, תסמן את גבולות הרחבה ותסמן לנהגים שהאזור אסור לחניה. במקרה חירום, רכבי ההצלה יוכלו לדרוס את העמודים ולהיכנס בבטחה לרחבה. העמודים יתקפלו ויחזרו למצבם המקורי. החיסרון בשימוש בעמודים גמישים הוא שגם רכבים פרטיים יכולים לדרוס את העמודים הגמישים ולחנות ברחבת כיבוי האש מבלי שיגרם להם נזק ולכן פתרון זה פחות מומלץ לחסימה ומתאים יותר לסימון.

עמודי חסימה נשלפים
חלופה נוספת לרחבות כיבוי אש היא עמודי חסימה למניעת חניה עם תושבת נשלפת. עמודי חסימה עם תושבת נשלפת הם עמודים אשר מורכבים מתושבת בסיס ועמוד חסימה. התושבת מותקנת בגובה אפס עם המשטח ומאפשרת נקודת עגינה לעמוד החסימה ונעילתו במקום. במקרה חירום ניתן להסיר את העמוד ממקומו ולאפשר כניסה של כבאיות לרחבה על ידי פתיחת מנעול. ניתן לבחור מבין שלושה סוגים של עמודי חסימה למניעת חניה עם תושבת נשלפת: שניים מברזל: 6 צול ו-3 צול ועמוד נוסף מנירוסטה בקוטר של 6 צול.

עמודי חסימה מסוג ירון
עמוד ירון הוא הסוג המומלץ ביותר לשימוש ברחבות כיבוי אש והוא גם מאושר רשמית ע”י שרותי הכבאות וההצלה בישראל. עמוד זה עמד במבחנים שהציבו לו שרותי הכבאות בגוש דן. נמצא כי במקרה של דריסה או פגיעה של רכב רגיל בעמוד, יגרם נזק לרכב הפוגע. מאידך במקרה דריסת כבאית את העמוד, תוכל זו להמשיך בנסיעה ללא גרימת נזק לכבאית או לעמוד. עמוד ירון יתקפל בעת דריסתו ע”י הכבאית ויחזור לצורתו המקורית לאחר שזו תמשיך בנסיעתה.
לעמוד ירון אחריות ל-3 שנים (בהתאם לתקנון האחריות). האחריות ניתנה בביטחון בשל טיב העמוד ואיכותו. ניתן להתקין את עמוד ירון ביציקת בטון או בהתקנה על ידי ברגים.

סרטוני הדגמה לעמודי חסימה

נגן וידאו אודות סוגי עמודי חסימה
נגן וידאו אודות עמידות עמוד שרון

או השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

2 תגובות
  1. טל ברקת הגב

    אני מחפש עמודי חסימה ברחבת כיבוי האש בשביל אישורי טופס 4. איזה עמוד חסימה מתאים לזה?

    • ASprod הגב

      טל שלום, עמודי ירון מאושרים ע”י רשויות הכיבוי להתקנה ברחבות כיבוי אש. הסיבה לכך היא, שכבאית יכולה לדרוס את העמודים במקרה חרום ולהיכנס אל רחבת הכיבוי, ללא גרימת נזק לכבאית או לעמוד. לעומת הכבאית, במידה ורכב אחר ינסה לדרוס את עמודי ירון, כן יגרם לו נזק ולפיכך תמנע האפשרות שיכנס אל הרחבה. מידע נוסף אודות עמודי ירון ניתן למצוא כאן

השארת תגובה