מחסום חניה : סקירת שוק

מחסום חניה הנקרא גם שומר חניה, הוא מוצר המיועד לחניה המוגדרת כחניה פרטית ותפקידו להוות מחסום פיזי שאינו מאפשר לכלי רכב שאינם מורשים לחנות בחניה. את מחסום החניה ניתן להתקין על משטחים מרוצפים כגון: אספלט, בטון ואבנים משתלבות.

סוגים של שומרי חניה

ניתן לחלק את שומרי החניה לשני סוגים:

  1. מחסום חניה מכאני הננעל האמצעות מנעול חיצוני או פנימי בהתאם לדגם.
  2. מחסום חניה חשמלי המופעל באמצעות מנוע ושלט רחוק.

מחסום החניה המכאני

ישנם מס’ דגמים של מחסומי חניה מכאניים. השניים הנפוצים הם מחסום חניה שהוא בעצם עמוד עם ציר בבסיסו, ודגם בעל שלוש רגליים. הדגם בעל שלוש הרגליים בנוי כפרסה בעלת שתי רגליים קדמיות עם ציר ורגל אחורית טלסקופית לצורך מעבר ממצב סגור לפתוח.

בדגמים של מחסומי החניה המכאניים, ניתן למצוא שני סוגים של מנגנוני נעילה:
מנעול חצי אוטומטי: יש לסובב מפתח בכדי להעביר את שומר החניה ממצב נעול לפתוח. בכדי להעביר ממצב פתוח לנעול, כל שיש לעשות הוא להרים את המחסום והמנגנון ינעל מעצמו ללא שימוש במפתח. לרוב מנגנוני נעילה אלו יהיו מנעולים פנימיים המוטמעים בגוף המחסום.
מנעול חיצוני: מנעול תלייה פשוט. פתיחתו ונעילתו של המחסום מתבצעת תוך שימוש במפתח.

מסום החניה חשמלי

מחסומי חניה חשמליים אינם דורשים שימוש במפתח ומופעלים ע”י שלט, ללא צרוך לצאת מהרכב בכניסה וביציאה מהחניה. דגמי מחסום החניה החשמלי נבדלים זה מזה בין היתר במקור אספקת החשמל המניע את המחסום. ישנם מחסומי חניה המופעלים ע”י פאנל סולארי, סוללה פנימית או מקור מתח חיצוני. קיימים דגמים שונים בשוק אשר לרוב הבדלי המחירים בניהם יהיו גבוהים בהתאם לארץ הייצור והיצרן.

אופן השימוש במחסום חניה

מחסום חניה מכאני – בעת עזיבת החניה, יש לצאת מהרכב, להרים את מחסום החניה ולנעול אותו במצב מורם בהתאם למנגנון הנעילה.
בעת החזרה לחניה על נהג הרכב שוב לצאת מרכבו ולנעול את מחסום החניה במצב פתוח ,ולחזור לרכב ולהכנס לחניה.
כאשר מדובר במחסום חניה חשמלי, כל שיש לעשות הוא ללחוץ על כפתור השלט ולהכנס לחניה ללא צורך לצאת מהרכב.

חשוב לציין ששני סוגי מחסומי החניה אינם מיועדים למנוע גניבה של הרכב ואינם עמידים בדריסה או בונדליזם

אופן ההתקנה ומיקום מחסומי החניה

את מחסום החניה יש להתקין במיקום שבו יגרום מינימום הפרעה לרכב החונה בחניה ומינימום הפרעה לסביבה כאשר החניה ריקה ומחסום החניה במצב נעול.
על מנת ליצור מינימום הפרעה לרכב החונה, מומלץ להתקין את מחסום החניה כמה שיותר בתוך שטח החניה ומתחת לפגוש האחורי של הרכב. התקנה במיקום כזה תמנע דריסה של מחסום החניה בכניסת הרכב החונה לחניה. כמו כן, התקנה במיקום זה לא מהווה הפרעה בנתיב הגישה לחניה כאשר המחסום מורם.

התקנה נכונה של מחסום חניה מכאני בעל שלוש רגלים

לאחר קביעת המיקום המתאים של שומר החניה, יש לעגנו לקרקע באמצעות אביזרי החיבור הייעודיים בהתאם לדגם המחסום, המשטח עליו מותקן שומר החניה והוראות היצרן.

נקודות תורפה של מחסום חניה

בכל הקשור למחסומי חניה ובכלל למנגנונים מכאניים או חשמליים המותקנים בחניונים כגון מראות פנורמיות, מתקן חניה לאופניים, מעצורי חניה וכו’ בפרט העיקרון המנחה הוא ככל שהמוצר פשוט יותר ובעל פחות חלקים נעים, כך אמינותו גבוהה יותר. לכן, מחסום חניה חשמלי הוא מוצר מצוין עם יתרונות רבים ונוחות מקסימלית למשתמש, כל עוד המוצר מתפקד.

מרבית הדגמים החשמליים הנמכרים בשוק סובלים מתקלות נפוצות רבות כגון: כשלים באספקת הזרם החשמלי, אם במוצרים נתמכי סוללה או סולאריים. בנוסף, מנגנוני ההרמה סובלים גם הם מכשלים שכן המנועים החשמליים המותקנים על שומרי החניה עדינים יחסית ואינם עמידים לתנאי סביבה ואף לנזקים הנגרמים ע”י כלי הרכב המשתמשים בחניה.

בשונה ממחסומי חנייה חשמליים במחסומי חניה מכאניים יש פחות חלקים נעים אך גם הם אינם חפים מתקלות (בהתאם לדגם). לדוגמא: מחסומי חניה מכאניים בעלי מנגנוני נעילה אוטומטיים, עלולים אף הם לסבול מבעיות אמינות, כגון כשלים במנגנון הנעילה ותקלות במנעול עצמו. כאשר המנעול הוא מנעול פנימי, לרוב לא ניתן להחליפו ולתקנו, ויש צורך בהחלפת שומר החניה. כאשר המנעול הוא מנעול חיצוני, אין בעיה להחליפו בעת הצורך.

מחסום חניה מכאני בעל רגל אחת, עלול לסבול מבעיות עמידות בוונדליזם מינימלי, שכן עגינתו לקרקע מתבצעת בנקודה אחת ובמקרה של פגיעה האנרגיה מתרכזת בנקודה אחת שהיא נקודת החיבור והכשל. לשומר החניה בעל שלוש הרגליים, שלוש נקודות עגינה לקרקע ולכן הוא יציב יותר ועמיד יותר לפגיעה.

לסיכום, ישנם דגמים רבים של מחסומי חניה בשוק. בבחירת מחסום החניה המתאים יש לקחת בחשבון את כל הפרמטרים ע”מ לבצע בחירה מושכלת.

השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם

השארת תגובה